پوشاک یک نیاز حیاتی بشر

اجزای تشکیل دهنده مد

مد زیر شاخه های مختلفی از جمله پوشاک، عطر، زیورآلات و لوازم جانبی را نیز دارد. اصطلاح مد و پوشاک، بعضی اوقات مترادف با یکدیگر به کار می روند در صورتی که پوشاک زیر شاخه مد است. در واقع پوشاک به عنوان یکی از زیرشاخه های مد، بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام به وجود آمده و طی قرنها در سرزمین های مختلف شکل گرفته، تحول یافته و در سرتاسر تمدن بشری به تناسب تاریخ تغییر یافته است. پدیده مد در صنعت پوشاک به عنوان غالبترین پدیده مصرفی در بسیاری از جوامع به حساب می آید و علاوه بر تغییر مناسبات فرهنگی و رفتاری این جوامع موجب دگرگونی های بسیار مهمی در صنایع و اقتصاد این کشورها شده است.

پوشاک یک نیاز و تجارت بین المللی

کسب و کار جهانی مد پوشاک به عنوان بخشی بزرگ و متنوع، در برگیرنده تولیدات صنعتی مرسوم و نیز بخش خلاق در اقتصاد جدید است که با تکنولوژی، مواد، طراحی، ساخت، نام تجاری، بازاریابی و مصرف مرتبط است.کسب و کار جهانی مد پوشاک در قالب صنعتی پویا، مهیج و سرشار از خلاقیت، مجموعه بزرگی از انسانها با استعدادها و مهارت های خاص را در خود جای داده است و شامل طراحان مد، تبلیغات مد، مدیریت مد، مدیریت نمایندگی ها، تجارت مد، تجارت بصری و چیدمان فروشگاه ها، مدلینگ ،عکاسی و گرافیک مد، است. با گسترده شدن کسب و کارهای مد پوشاک و تولید انبوه پوشاک رفته رفته صنعت مد پوشاک به وجود آمد. صنعت مد پوشاک در تجارت جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه صنعت مد پوشاک در ابتدا در اروپا و آمریکا گسترش یافت اما امروزه به صورت یک صنعت بین المللی و جهانی مطرح شده است، به طوری که پوشاک در یک کشور، طراحی، در کشور دیگر تولید و در کشورهای دیگر به فروش می رسد و بدین صورت بخشی از تولیدات اقتصادی  جهان را در بر میگیرد.

پوشاک یک نیاز حیاتی بشر

در عرصه بین المللی دارد با بررسی ابعاد مختلف حیات اجتماعی، میتوان دریافت که پدیده مد پوشاک همواره در تاریخ بشر بوده است و هرگاه این پدیده در دوره های مختلف تاریخ، آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به  فرهنگ و چارچوب فکری اعتقادی جامعه صورت گرفته نه تنها موجب پیدایش نارسایی های فرهنگی و اجتماعی نشده، بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعی به نوبه خود به رشد و تعالی فرهنگ و تمدن جوامع کمک نموده و زمینه  آراستگی مناسب جنبه ظاهری زندگی مردم و اجتماع را فراهم کرده است. از طرفی ایران کشوری با قدمتی دیرینه در پیدایش پارچه و پوشاک و به نوعی پیشتاز و سرآمد صنعت پوشاک بوده است. به طوری که اولین پارچه بافته شده در شهر شوش و با قدمت حدود هشت هزار سال پیش کشف شده است. اما با توجه به غنی بودن فرهنگ و تمدن  ایران، اکنون مقوله پوشاک به مساله اساسی تبدیل شده به طوری که پوشاک ایرانی با کج سلیقگی ها و سیاست های غلط رفته رفته کمرنگ شده است و مردم به جای تمایل به استفاده از پوشاک ایرانی به سمت پوشاک خارجی روی آورده اند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 6 =